TERCER TRIMESTRE
SESSIÓ 19
SESSIÓ 19
CONSUM RESPONSABLE (DIMENSIÓ SOCIOCULTURAL)

Què és el consum responsable?
El consum de productes i serveis és un dels trets característics de totes les societats. Però la tendència al consum excessiu i inconscient té com a conseqüències que acumulem productes innecessaris, que degradem el medi i que impulsem una mena de comerç que no respecta les relacions equitables entre el nord i el sud.
Com a resposta individual o col·lectiva al consumisme desmesurat de les societats occidentals han nascut iniciatives ciutadanes que promouen un consum responsable i ètic basat en la sostenibilitat i en el respecte a la justícia social i el medi.
Consum responsable vol dir
Aquestes són algunes de les bones pràctiques associades al consum responsable.
“Els individus poden escollir entre comprar o no productes respectuosos amb el medi ambient. Això canvia els patrons de consum i al final els patrons de producció. Tots els individus tenim aquest poder” Kofi Annan, Secretari General de les Nacions Unides (1997-2006).
Compra sostenible significa garantir que els productes i els serveis que s’adquireixen siguin tan sostenibles com sigui possible; és a dir, que generin el mínim impacte ambiental i els màxims beneficis socials. Només es pot assegurar l’eficàcia de les operacions si es tenen en compte tots els costos i els beneficis durant el cicle de vida complet dels productes.
La forma més bàsica de compra sostenible pot reduir-se a comprar sempre paper reciclat o cafè de comerç just. La forma més avançada implica integrar sistemàticament criteris ambientals i socials en les activitats de compra, ja sigui de productes, serveis o obres. Això vol dir definir les necessitats reals, redactar les prescripcions tècniques adients, adoptar procediments d’avaluació apropiats i controlar el rendiment i els resultats.
Si ens interessa tot allò que té a veure amb el desenvolupament sostenible cal tenir en compte les pràctiques de consum dels centres educatius. És important ser capaços de prioritzar modificacions en la compra del material, i entendre que el consum dels centres és, sens dubte, un mitjà educatiu important. Les formes de consum són un tema complex que cal tractar a l’escola des del currículum formal a les aules, però sobretot cal ser coherent amb les accions que es fan cada dia.
A l’hora de contractar, cal considerar diverses característiques dels productes i serveis que s’adquireixen, com ara:
A l’hora de contractar, cal considerar diverses característiques dels productes i serveis que s’adquireixen, com ara:
- L’ús de substàncies no tòxiques i materials renovables.
- El consum de recursos (aigua, energia, materials, etc.).
- Les opcions d’eliminació, reutilització i reciclatge al final de la vida útil del producte.
- Les condicions laborals en la prestació del servei.
1- Vídeo:
La serie Miscelánea se caracteriza por utilizar como principales herramientas el humor, el uso de un lenguaje con giros propios de adolescentes y siete personajes con los que se puede identificar el público adolescente. Cada uno de ellos tiene su propia personalidad, aunque tratan de reflejar los distintos tipos juveniles, intentando dar cabida a la mayor diversidad posible. Todos van al IES Miscelánea y tienen entre 16 y 18 años.
2- Vídeo:
De Consumir a Consumidor Responsable
DEURES
Una història real
"En Ferran és un noi de 10 anys; podria ser el teu germà petit. Un dia surt del súper amb una bossa plena de bollycaos. Com a mínim en porta quinze. És un noi amb una certa sensibilitat ambiental i no se li acut llençar cap paper ni plàstic a terra. De manera que s' acosta a una paperera, deixa la bossa aterra i agafa un bollycao. Delicadament, obre l' embolcall, mira el cromo (està fent la col·lecció) se'l guarda a la butxaca i llença el bollycao i l' embolcall a la paperera. L' un darrere l' altre, els bollycaos són minuciosament examinats. En Ferran va guardant els cromos que li falten i va llençant a la parerera la resta de deixalles, incloent-hi els bollycaos."
Aquesta és una història real per a aclarir idees i formar-se un criteri propi. Decideix quina seria la teva posició i argumenta-la:
a) En Ferran té dret a fer amb els seus diners el que vulgui.
b) Ha fet bé de no menjar-se'ls tot, perquè li podrien fer mal.
c) Consumir així demostra poca sensibilitat i intel·ligència.
Bibliografia:
PUIG ROVIRA, Josep Maria i altres autors: Atòmium. Cultura i valors ètics . Barcelona: Editorial Text-La Galera, 2016 (pàgina 42)
Webgrafia:
http://jovecat.gencat.cat/ca/temes/economia/consum/consum_responsable/
http://mediambient.gencat.cat/ca/05_ambits_dactuacio/educacio_i_sostenibilitat/educacio_per_a_la_sostenibilitat/suport_educatiu/ambits_tematics/consum/informacio/que_es_consum/
https://www.youtube.com/watch?v=mo-bd0ylmdc
https://www.youtube.com/watch?v=_7XMZ-nxiJY
Imatges:
http://www.sostenibilitat.ad/wp-content/uploads/2014/06/consumresponsable.jpg
No hay comentarios:
Publicar un comentario