lunes, 7 de octubre de 2019

SESSIÓ 4. EN NOM DE LA LLEI (DIMENSIÓ PERSONAL)

4. EN NOM DE LA LLEI 
(DIMENSIÓ PERSONAL) 



Competència 1. Actuar amb autonomia en la presa de decisions i ser responsable dels propis actes.
Competències Clau de la Dimensió personal
CC1. La presa de decisions: fases i conseqüències.  
CC2. Els criteris com a fonament de la presa de decisions.  
CC3. El concepte de llibertat i els seus límits. 
CC4. Les lleis i les seves implicacions ètiques i socials.
CC5. Drets i deures en l’àmbit escolar i familiar. 

Competència 2. Assumir actituds ètiques derivades de la Declaració Universal dels Drets Humans. 
Competències Clau de la Dimensió personal
CC7. La Declaració Universal dels Drets Humans de 1948.  
CC8. Algunes disposicions legals i institucions per a la defensa dels drets humans i de les llibertats.  
CC9. Situacions i contextos de conculcació dels drets humans i les llibertats.  
CC10. Els drets humans com a deures morals.  


Competència 3. Qüestionar-se i usar l’argumentació per superar prejudicis i consolidar el pensament propi.
Competències clau de la Dimensió personal
CC12. El dubte i la formulació de les bones preguntes com a inici de la reflexió.
CC13. El bon argument.
CC14. Els aspectes d’una argumentació.

Competència 4. Identificar els aspectes ètics de cada situació i donar-hi respostes adients i preferentment innovadores.
Competències Clau de la Dimensió personal
CC17. Imaginació i creativitat aplicades a les decisions ètiques. 


Resultat d'imatges de LA PAH
Font: https://www.ifomocantabria.es/media/ifomocantabria/images/2019/09/27/2019092716530591671.jpg



De la mateixa manera que a casa o al centre educatiu ens regims per unes normes d' organització (NOFC) i comportament, les ciutats i els països també necessiten estar regulats per unes lleis que facilitin la convivència dels uns amb els altres. 

Per a què serveixen les lleis? 

És bo que qualsevol tipus de comunitat tingui unes regles de joc que en facilitin la vida. Unes de les normes de convivència que tenen més pes en les societats són les lleis. 

A Catalunya ens regim per les lleis elaborades pel Parlament de Catalunya i el Congres dels diputats de Madrid. Tant una institució com l' altra són formades per representants escollits per a la ciutadania; per tant, quan exercim el nostre dret a vot estem delegant a unes persones que, entre altres coses, redactin les lleis que regulin la societat on vivim. 

Hi ha lleis més genèriques, que representen la base sobre la qual s' ha de regir el funcionament de la societat, i n'hi ha altres de més concretes, que donen resposta a qüestions específiques que poden fer referència a la salut, l' educació, la seguretat, l' economia, etc. A Catalunya, la llei més important és l' Estatut d' Autonomia del 19 de juliol del 2006. A l' Estat espanyol, és la Constitució de 1978.

Els membres del govern, és a dir, el president i els seus consellers i tècnics, són els encarregats d' aplicar les lleis aprovades. Però, en determinades ocasions el mateix govern pot redactar normes que responguin a qüestions urgents. Són els decrets llei , que no han de tenir l' aprovació necessària del Parlament.  Per exemple, al març de 2015 el govern de la Generalitat va aprovar un decret llei de mesures d' habitatge per a les persones que estaven en risc de perdre la seva llar per motius de pobresa. 

Finalment, la ciutadania també pot fer propostes de llei perquè el Parlament les discuteixi i, si és el cas, les aprovi. Aquest mecanisme s' anomena iniciativa legislativa popular (IPL), i perquè aquestes propostes de llei passin a formar part de l' agenda del Parlament han de tenir un mínim de 50.000 signatures de ciutadans que hi donin suport. L' actual llei que prohibeix les curses de brau, per exemple, va sorgir d' una IPL: 


Totes les lleis són justes? 

No necessàriament. En països amb règims totalitaris, les lleis acostumen a afavorir una minoria i van en contra de la majoria de la població. En altres casos, ens trobem lleis que plantegen certs dilemes ètics; això fa que segons com s' interpretin es puguin consierar justes o injustes. 


A causa de la crisi econòmica iniciada el 2008, moltes famílies que van perdre la feina han vist amenaçada la seva llar perquè no poden fer front a la hipoteca. Quan una família deixa de pagar la quota mensual al banc, la poden fer fora de casa seva. La Plataforma d’ Afectats per la Hipoteca (PAH) va presentar una ILP al Congrés dels Diputats perquè les famílies no es trobessin al carrer i tinguessin dret a un habitatge digne. La iniciativa no va prosperar. Com a senyal de protesta, els membres de la PAH es van concentrar davant les cases d’ alguns diputats. Al cap de poc, el Congrés va aprovar la Llei de seguretat ciutadana, que entre altres coses prohibeix les concentracions per a impedir desnonaments o les manifestacions en llocs públics sense permís.

Totes les lleis són útils? 

Assignatures com la que treballem en aquest llibre ens ajuden a adquirir uns valors que, juntament amb els que rebem de la família i altres àmbits, de segur que determinaran la nostra manera d' actuar. Però les ètiques personals no són les mateixes per a tothom. És per això que les lleis marquen uns mínims comuns a totes les persones que vieuen en una mateixa societat. 



El 2’ d’ octubre de 2014 el Parlament de Catalunya va aprovar la primera llei per a garantir els drets de lestianes, gais, bisexuals, transgèneres i intersexuals. Aquesta llei està pensada per combatre l’ homofòbia i per impulsar polítiques de lluita oontra la discriminació a les escoles. 
. Creus que és necessària la redacció d’una llei, que, en definitiva, vetlla pel respecte a la diferència? Per què? 
. La llei contra l’ homofòbia preveu, per primer cop, sancions davant d’ accions de discriminació o de violència relacionades amb la identitat sexual o de gènere. Creus que davant l’ amenaça de certs “càstigs” la ciutadania anirà més amb compte a l’ hora d’ actuar contra qualsevol membre d’ aquest col·lectiu? 



- Més informació: 


“SIN JUSTICIA NO HAY DERECHOS”
JORNADAS POR EL DERECHO A LA VIVIENDA DIGNA ANTE EL TRIBUNAL SUPREMO, Madrid. (6-7-8 de Octubre)


Primero los bancos y especuladores nos endeudaron por décadas para acceder a una vivienda. Después cuando en 2008 su burbuja económica colapsó, provocaron desempleo masivo y degradación de las condiciones de vida. Desde entonces más de 600.000 ejecuciones hipotecarias, de dudosa legalidad, han expulsado por la fuerza 200.000 hogares, sin importar la presencia de niños, mayores o dependientes. Muertos civiles, con deuda perpetua por aspirar con su trabajo a tener techo, luz y agua.
Ante esta crisis humanitaria, los poderes públicos rescataron a los especuladores con 53.000.000.000€, impidieron juzgarles y hasta amnistiaron su evasión fiscal. Antisocialmente nos recortaron, bajaron salarios, congelaron pensiones y rechazaron una ILP con millón y medio de firmas por stop-desahucios y por alquileres sociales. Y cuando el Tribunal de Justicia de la UE condenó a España por leyes hipotecarias que vulneran derechos fundamentales, impiden la defensa y permiten abuso bancario masivo, lo boicotearon, cómplices con el oligopolio. En particular, el Tribunal Supremo mantiene a día de hoy que “las ejecuciones hipotecarias no se pueden suspender porque no son tan perjudiciales para los deudores” (23/12/2015), o que “las cláusulas suelo son abusivas, pero que devolver todo el dinero a los afectados sería peligroso para el sistema financiero” (09/05/2013).
Convivimos con decenas de desahucios diarios, venta a Fondos Buitre de Viviendas Sociales, puertas giratorias que causan pobreza energética y precariedad laboral, Estafas como Preferentes o IRPH, la reforma del artículo 135 de la Constitución, la degradación de educación y sanidad, la Ley Mordaza, las Tasas Judiciales, la criminalización de familias sin recursos que recuperaron viviendas vacías de bancos para dormir bajo techo mientras otros gastaban tarjetas Black, la corrupción crónica… Un régimen de injusticia pese a que la letra y sentido de muchas leyes apelan a una JUSTICIA que defienda al débil, castigue al culpable y “garantice la convivencia democrática conforme a un orden económico y social justo… en el que se proteja el ejercicio de los Derechos Humanos”, aunque en su Declaración Universal de obligado cumplimiento, las naciones reconozcan el derecho a una vivienda y a unas condiciones de vida dignas, con paz y salud. Así, para evitar un sufrimiento y dolor que llega a costar vidas, muchas ciudadanas desde la SOLIDARIDAD y el apoyo mutuo, nos organizamos colectivamente para transformar la resignación, desamparo e injusticia en acción, esperanza, y rebeldía. Las Plataformas de Afectados, junto a otros colectivos, constituyen una primera línea de empoderamiento ciudadano y defensa de los Derechos Humanos, a pesar de muchas decisiones judiciales.
El Tribunal Supremo es la cúspide del Sistema Judicial español, y ante sus puertas, exigimos al mundo de la Justicia:


1) La aplicación directa de la Declaración Universal de Derechos Humanos, ordenando la paralización
inmediata de todos los desalojos sin alternativa de vivienda digna.

2) La aplicación efectiva de la normativa europea (TJUE) que obliga a eliminar todas las cláusulas abusivas
de los contratos, compensando a los afectados por los daños producidos. En consecuencia, deben anularse todos los procedimientos ya terminados en los que no ha existido derecho a la defensa y cancelar las deudas generadas en esos procesos ilegales.

3) Que se investigue y juzgue las actividades presuntamente delictivas de las entidades financieras que promovieron la burbuja y se beneficiaron de la crisis, depurando judicialmente responsabilidades políticas.

4) Promover la despenalización de la ocupación de viviendas vacías por necesidad, y la tipificación del delito de usura.
5) Investigar la venta de viviendas sociales a Fondos Buitre, proteger a las víctimas de sus desahucios y adoptar medidas de reparación al daño causado.
6) Por último, exigimos la absolución de todos los detenidos y multados por participar en las movilizaciones contra los desahucios, pues no han hecho sino cumplir con su deber de defensa de los Derechos Humanos.

Totes les lleis són útils? 

Llegeix el següent cas i contesta:

El 2 Octubre de 2014 el Parlament de Catalunya va provar lal primera llei per a garantir els drets de lesbianes, gais, bisexuals, transgèneres i intersexuals. Aquesta llei està pensada per combatre l' homofòbia i per impulsar polítiques de lluita contra la discriminació a les escoles.
- Creus que és necessària la redacció d' una llei que, en definitiva, vetlla pel respecte a la diferència? Per què? 
- La llei contra l' homofòbia preveu, per primer cop, sancions davant d' accions de discriminació o de violència relacionades amb la identitat sexual o de gènere. Creus que davant l' amenaça de certs "càstigs" la ciutadania anirà més amb compte a l'  hora d' actuar contra qualsevol membre d' aquest col·lectiu?
- Fes una llista de propostes i accions de sensibilització que s' haurien de desenvolupar per tal que no fos necessari haver de recórrer constantment a la Llei contra l' homofòbia en casos de discriminació. 


Quina llei t' agradaria instaurar si fossis diputat o diputada del Parlament? 


Més material: 

Llei per a garantir els drets de les persones LGTBI

Article 38  Competència
1. La competència per a incoar els expedients administratius del règim sancionador d’aquesta llei i la imposicióde les sancions correspon a la persona titular de la secretaria general del departament competent en matèriade no-discriminació de les persones LGBTI.

2. El Síndic de Greuges pot instar l’òrgan competent per a imposar sancions a incoar els expedients perincompliment d’aquesta llei per causa d’acció o omissió de les administracions públiques.

Disposicions addicionals
Tercera Cooperació i col·laboració entre institucions
 1. El Síndic de Greuges, d’acord amb les atribucions que li assignen l’Estatut d’autonomia i la Llei 24/2009, del 23 de desembre, exerceix les funcions relatives a la defensa de drets i llibertats en matèria de no-discriminació de les persones LGBTI que puguin haver estat vulnerats per l’actuació d’institucions, tant públiques com privades.

2. El Govern ha de cooperar, en l’àmbit de la no-discriminació de les persones LGBTI, amb els organismes iòrgans competents en la defensa de drets i llibertats, oferir-los tota la informació de què disposi i donar-los elsuport necessari en llurs actuacions.

3. El Govern ha de proposar un conveni de col·laboració a l’autoritat judicial, al Ministeri Fiscal i al Síndic de Greuges en el termini de sis mesos a comptar de la creació de l’òrgan coordinador de les polítiques LGBTI aquè fa referència l’article 8.

Visionem aquest vídeo "All you need is love" :

ACTIVITATS SESSIÓ 4 EN NOM DE LA LLEI: 
1-.  Quina llei t' agradaria instaurar si fossis diputat o diputada del Parlament? (5 p)
2.-  Després de visionar el vídeo "All you need is love" dona la teva opinió al respecte. (10 línies) (5 p) 

Bibliografia:
PUIG ROVIRA, Josep Maria i altres autorsAtòmium. Cultura i valors ètics . Barcelona: Editorial Text-La Galera, 2016 (pàgina 13)

Webgrafia:

http://www.aragirona.cat/imatges/noticies/pah-performance-bankia.jpg
http://afectadosporlahipoteca.com/
http://afectadosporlahipoteca.com/2016/09/30/sin-justicia-no-hay-derechttp://www.sindic.cat/site/files/302/llei_11_2014_LGTBI.pdfhos/
http://www.sindic.cat/ca/page.asp?id=302
https://www.youtube.com/watch?v=o9lJWAbhPXE

No hay comentarios:

Publicar un comentario